4 Gol Robert Lewandowski Bantu Borussia Dortmund Tewaskan Real Madrid Di Tempat Sendiri




DORTMUND, - Penyerang Robert Lewandowski menjaringkan empat gol yang menentukan kemenangan Borussia Dortmund 4-1 atas Real Madrid pada perlawanan separuh akhir Liga Juara-Juara, di Signal Iduna Park, Rabu (24/4/2013). Dengan begitu, untuk masuk final, Madrid perlu menang sekurang-kurangnya 3-0 pada leg kedua, di Santiago Bernabeu, 30 April 2013.

Dortmund unggul lebih dulu melalui Robert Lewandowski pada minit ketujuh. Gol bermula dari pergerakan Mario Goetze di sektor kanan pertahanan Madrid, yang berkesudahan umpan silang. Setelah memenangi perebutan kedudukan dengan Pepe di depan gawang Madrid, Lewandowski meniru umpan Goetze itu masuk ke sudut kiri bawah gawang.





[Terkini] Berita paling BEST untuk Tweeps di mobile!.. Lihat Di SiNi

 [SOKONGAN DIPERLUKAN] Lebih 600,000 Rakyat Malaysia Telah Berikrar Lihat Di Sini

Madrid menyamakan kedudukan melalui Cristiano Ronaldo pada minit ke-43. Memanfaatkan bola yang lepas dari penguasaan Mats Hummels, Gonzalo Higuain menggelecek bola di sektor kiri pertahanan Dortmund dan menamatkan pergerakannya dengan melepaskan umpan silang, yang disepak Ronaldo masuk ke tengah gawang Roman Weidenfeller.

Dortmund memulihkan keunggulan melalui Lewandowski pada minit ke-50. Dari jarak dekat, ia menyepak bola kiriman Marco Reus masuk ke sudut kiri bawah gawang Los Blancos.

Dalam masa lima minit selepas itu, Lewandowski kembali masuk senarai penjaring. Setelah menguasai umpan Marcel Schmelzer di kotak penalti lawan, Lewandowski sempat memperdaya Pepe sebelum membalikkan badan ke arah gawang dan melepaskan tembakan tepat ke sudut kiri atas gawang yang tak boleh dibendung Lopez.


Pada minit ke-66, Dortmund mendapat gol keempat, dari Lewandowski. Gol ini merupakan hasil tendangan penalti ke tengah gawang. Penalti diberikan kerana Xabi Alonso telah melanggar Reus.

Setelah bertukar penguasaan bola dengan Madrid tanpa pergerakan berbahaya untuk lawan pada minit-minit awal, Dortmund melancarkan dua serangan beruntung, yang semuanya berujung ancaman serius untuk gawang Diego Lopez.


Menurut catatan UEFA, sepanjang perlawanan itu, Dortmund menguasai bola sebanyak 48 peratus dan melepaskan lapan percubaan tepat dari sepuluh percubaan. Sementara Madrid mencipta enam peluang emas dari lapan percubaan.Tamat Perlawanan Dortmund 4-1 Real madrid

Tidak ada komentar:

Posting Komentar