Hattrick Van Persie Bawa Manchester United Juarai EPL Kali Ke 20


MANCHESTER, - Manchester United mengukuhkan gelaran juara Premier League ke-20 selepas berjaya mengalahkan Aston Villa dengan skor 3-0 di Old Trafford, Isnin atau Selasa (23/4/2013). Berkat kemenangan ini, Setan Merah kukuh di puncak liga dengan merangkum 84 mata, atau unggul 16 mata dari pesaing terdekatnya, Manchester City.

Kemenangan The Red Devils tidak terlepas dari penampilan gemilang Robin van Persie yang berjaya mencipta hattrick pada pertandingan ini.

Van Persie menjaringkan gol pertamanya saat perlawanan baru berusia dua minit. Gol berawal dari umpan tepat yang dilepaskan Rafael kepada Ryan Giggs yang berdiri di dalam kotak penalti lawan. Dengan cepat, Giggs melepaskan umpan yang langsung disambut Van Persie dengan tendangan keras. Penjaga gol Brad Guzan tak mampu berbuat apa-apa setelah bola bersarang ke sisi kiri gawang. Van Persie merayakan golnya dengan emosional kerana gelaran juara yang diidam-idamkannya semakin dekat.

Van Persie benar-benar tampil trengginas. Pemain yang dibawa kembali Arsenal itu kembali mencetak gol pada minit ke-13.

Kali ini, gol Van Persie dinyatakan indah. Tanpa mengawal bola, Van Persie langsung melepaskan tembakan dari umpan yang dilepaskan Wayne Rooney dari tengah lapangan. Bola meluncur deras ke sisi kanan gawang Villa.


Nama Van Persie kembali dialu-alukan penyokong di Old Trafford selepas pemain berusia 29 tahun tersebut mencetak gol ketiga pada minit ke-33. Itu menjadi hattrick kelima bagi Van Persie di Premier League, sejajar dengan Andy Cole, Dimitar Berbatov, Ian Wright, dan Ruud van Nistelrooy.

Gol ini tidak terlepas dari penampilan cemerlang Giggs yang berjaya mengeksploitasi sisi kanan pertahanan pasukan pelawat. Berjaya menembusi ke dalam kotak penalti lawan, pemain gaek asal Wales ini dengan taat menghantar bola kepada Van Persie. Van Persie berjaya mengawal bola dan kemudian berjaya menjaringkan si kulit bulat walaupun ada beberapa pemain Villa berdiri di bawah palang untuk menghalau tembakan Van Persie. Torehan tiga gol ini menambah pundi-pundi gol penyerang berusia 29 tahun tersebut menjadi 23 gol. Gol itu pula membuat Setan Merah unggul 3-0 pada babak pertama.

Selepas rehat, MU cukup mendapatkan tekanan bertubi-tubi dari kubu lawan. Sebuah tendangan jarak jauh yang dilepaskan El Ahmadi nyaris bersarang ke gawang MU. Beruntung, penjaga gol David De Gea berjaya menepis bola.

MU membalasnya melalui tusukan Antonio Valencia di sisi kanan. Valencia dengan tenang memberikan bola kepada Shinji Kagawa yang berdiri di dalam kotak penalti pada minit ke-76.


Begitu menguasai bola, Kagawa berjaya mengecoh lawan. Namun, tinggal berhadapan dengan lawan, Kagawa gagal menjaringkan bola. Tembakan kaki kiri yang dilepaskan bekas pemain Borussia Dortmund itu malah melayang di atas mistar gawang Villa.

Ancaman tersebut tak membuat Villa kehilangan semangat. Mereka tetap memberikan perlawanan, sedangkan Setan Merah berusaha bersabar dalam mengkreasi serangan. Sama halnya dengan babak pertama, Robin van Persie dan kawan-kawan lebih banyak mengeksploitasi sisi kiri pertahanan pasukan pelawat.

Pada minit-minit akhir, Old Trafford bergemuruh dengan teriakan "Champione ... Champione ...." Dan benar saja, begitu laga usai, penonton berteriak dan bernyanyi. Pemain MU pun bernyanyi dan melompat-lompat.


Tidak ada komentar:

Posting Komentar