FA Cup : Manchester City Ke Final Bertemu Wigan Athletic.






LONDON, - Mimpi Chelsea untuk mempertahankan gelaran Piala FA akhirnya pupus. Pada perlawanan semifinal di Stadium Wembley, London, Minggu (14/4/2013), Chelsea dipaksa menyerah 1-2 oleh Manchester City. Di final, City akan dicabar Wigan Athletic.

Peluang pertama baru tercipta pada minit ke-9. Carlos Tevez mendapatkan maklum manis dari Gareth Barry. Namun, usaha pemain asal Argentian itu dapat dihentikan Petr Cech.

Gol pembuka perlawanan baru tercipta pada minit ke-35. Dari sebuah serangan balik cepat, kerja sama Yaya Toure dan Carlos Tevez mampu diselesaikan dengan baik oleh Samir Nasri. Skor berubah 1-0 yang bertahan hingga berhenti seketika.

Tiga minit babak kedua berlangsung, City memperbesar jurang gol. Umpanan silang Gareth Barry berjaya disempurnakan dengan baik oleh Sergio Aguero melalui tandukan.

Tertinggal dua gol, The Blues cuba tampil lebih menyerang dengan memasukkan Fernando Torres menggantikan John Obi Mikel pada minit ke-65. Keputusan Rafael Benitez terbukti tepat. Chelsea akhirnya mampu memperkecil skor melalui Demba Ba. Umpan jauh David Luiz mengarah ke Ba di depan gawang Chelsea, dimanfaatkan dengan baik. Dengan gerakan berputar, Ba melepaskan tendangan akrobatik yang tak mampu dihentikan Costel Pantilimon.


Gol tersebut membakar semangat juang Eden Hazard. Dua minit berselang, Chelsea mempunyai peluang emas menyamakan skor. Beruntung, Pantilimon mampu menghalang dribel Mata di depan gawangnya.

Satu minit kemudian, Pantilimon menjadi penyelamat gawang City. Umpanan silang Hazard diteruskan sepakan Ba yang tepat sasaran. Namun, gerak refleks Pantilimon berjaya menahan tendangan Ba dari jarak kira-kira dua meter itu.

Chelsea semakin mengasak menyerang City. Pada sisa perlawanan, lini pertahanan City dipaksa berlangsung total menahan gempuran barisan depan The Blues. Akan tetapi, skor akhir tetap 2-1 untuk kemenangan City.

Chelsea gagal mempertahankan gelaran yang diraihnya musim lalu. Sedangkan City, akan mencabar Wigan Athletic di partai final yang akan berlangsung di Stadium Wembley.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar