Fabregas Cipta Hattrick Pertama Dan Penampilan Semula Eric Abidal Setelah Berehat Panjang



BARCELONA, - Barcelona menang 5-0 atas Mallorca dalam lanjutan Liga BBVA di Stadium Camp Nou, Barcelona, Sabtu atau Minggu (7/4/2013). Perlawanan itu diwarnai hat-trick Cesc Fabregas dan comeback Eric Abidal.

Barcelona juga terbukti tak bergantung dengan Lionel Messi. Tanpa pemain Argentina itu, Barcelona tampil kukuh dengan membukukan empat gol pada babak pertama.

Pelatih Tito Vilanova memutuskan bermain trio penyerang Alexis Sanchez, Fabregas, dan Cristian Tello. Dua daripada tiga penyerang itu mampu mencetak gol pada babak pertama.

Barcelona akhirnya mendapat gol pertama pada minit ke-19. Bekerja sama bergaya dengan Alexis, Fabregas dengan mudah menakluk Aouate melaui tendangan mendatar ke sudut gawang.

Setelah gol pertama, aliran gol Barcelona meluncur deras. Dua minit berselang, giliran Alexis yang memanfaatkan bola muntah hasil tendangan Fabregas untuk mencetak gol kedua Barcelona.

Pada minit ke-37, Fabregas mencatatkan nama untuk kedua kalinya di papan skor. Lagi-lagi melalui kerja sama dengan Alexis. Umpan satu-dua mampu ditukar Fabregas menjadi gol untuk mengubah skor 3-0.

Alexis Pemain dari Chile itu memperlebar jarak seminit kemudian. Umpan panjang Fabregas manfaatkan dengan sempurna oleh Alexis. Babak pertama berakhir 4-0 untuk keunggulan Barcelona.

Babak kedua menjadi pesta Fabregas. Baru satu minit perlawanan berlangsung, Azulgrana kembali menambah pundi-pundi gol lewat tendangan Fabregas. Bagi Fabregas ini menjadi hat-trick pertama sepanjang kariernya.

Unggul 5-0 membuat Barcelona mengendurkan tekanan. Para pemain lawan mula ditarik keluar demi perlawanan kedua melawan Paris Saint-Germain pada tengah pekan ini.

Pelatih Tito Vilanova memasukkan Jonathan dos Santos untuk menggantikan Andres Iniesta pada minit ke-50. Uniknya, Jonathan akan berhadapan dengan abangnya yang bermain di kubu lawan, Giovani dos Santos.

Fabregas yang tampil cemerlang pun akhirnya ditarik keluar pada minit ke-65. Kedudukan Fabregas ditukar pemain muda lulusan akademi La Masia, Gerard Deulofeu.

Namun, saat yang paling menarik berlaku pada minit ke-70 saat Abidal masuk menggantikan Gerard Pique.penonton di Camp Nou serempak berdiri memberikan tepuk tangan untuk Abidal yang kembali bermain setelah berehat sejak Februari 2012 kerana pemulihan pemindahan hati.

Abidal berjaya menguasai perlawanan pertamanya musim ini selama lebih dari 20 minit. Barcelona membenam lawan dengan kemenangan besar 5-0 atas Mallorca. Fabregas cetakan hat-trick, namun Abidal menjadi bintang perlawanan tersebut.

Kemenangan ini semakin mengukuhkan Barcelona di puncak klasemen Liga BBVA dengan 78 mata. Barcelona unggul 13 mata dari Real Madrid. Sementara bagi Mallorca, hasil positif semakin membuat mereka terjerembab di kedudukan paling bawah dengan 24 mata.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar